V polovici
apríla usporiadal Klub historických vozidiel Považie pre svojich členov
návštevu Mercedes-Benz múzea v Stuttgarte.
V architektonicky
zaujímavej stavbe na 7. poschodiach je zachytená história automobilizmu
v jeho počiatkoch a vznik jednej z najslávnejších
a najúspešnejších značiek v automobilovom svete Mercedes. Pretože
zážitok z tejto návštevy bol silný, rozhodli sme sa priblížiť atmosféru múzea
čitateľom nášho obľúbeného časopisu Veterán.sk a možno bude inšpiráciou
pre milovníkov histórie automobilizmu pre pekný výlet.
Počas prehliadky Vás zaujme aj celkový výklad dejín a vonkajších vplyvov politických, ekonomických a finančných na vývoj automobilu. V neposlednom rade aj vojnové dianie výrazne zmenilo smerovanie automobilizmu.
Nové múzeum bolo otvorené 20. mája 2006 a predstavuje moderný spôsob prezentácie. Pri vstupe dostane každý účastník elektronického sprievodcu, ktorý Vám podá vyčerpávajúci výklad o vozidle, alebo objekte, ktorý vás zaujíma. Stačí aktivovať elektronického informátora stlačením a zamierením na predmet záujmu. Je preto potrebné vedieť nemecky, anglicky, španielsky alebo rusky. Bohužiaľ slovenčinu zatiaľ nezaviedli.
Gotlieb Daimler Karl Benz
Prvý patentovaný automobil Karla Benza z roku 1886.
Auto bolo poháňané jednovalcovým štvortaktným motorom.
V tom istom roku skonštruoval Gotlieb Daimler svoj prvý automobil na baze koča, kde kone boli nahradené motorom. Zaujímavé na celom je to, že obidvaja vynálezcovia vyvinuli svoje motory a navrhli svoje automobily nezávisle a približne v rovnakom čase. Navzájom sa pritom nepoznali. Obidvaja založili svoje firmy, ktoré si v začiatkoch konkurovali.
Motorový koč Daimler z roku 1886.
Vznik automobilizmu sa datuje od roku 1886, čim začala nová éra mobility ľudstva. Automobilizmus dal ľuďom nezávislosť, voľnosť , prerástol hranice národov a začal spájať ľudí.
Za prvý výkonný automobil, ktorý sa podobal koncepcii dnešných automobilov sa považuje Mercedes 35 PS z roku 1901. Bol vybavený ľahkým výkonným motorom, mal chladič typu včelieho plástu, dlhý rázvor a nízko položené ťažisko.
Ako vlastne vznikla značka Mercedes?
Mercedes je španielske meno a znamená milosť. Mercedes sa volala aj dcéra rakúskeho obchodníka Emila Jelinka, ktorý bol nadšený technikou a najmä automobilmi. Fascinovali ho najmä vozidlá firmy Daimler a preto si objednal v roku 1897 svoj prvý Daimler voz, ktorý mal dvojvalcový motor 6 PS s remeňovým prevodom.
Keďže dodaný automobil mal maximálnu rýchlosť iba 24 Km/h, požadoval Jelínek automobil s rýchlosťou 40 Km/h a objednal u firmy Daimler dva vozy Daimler Phönix. Mali štvorvalcový motor umiestnený vpredu s výkonom 8 PS.
V roku 1899 objednal Jelinek u firmy
Daimler 10 vozidiel a v roku 1900 to bolo už 29.
Jelinek požadoval od výrobcu Daimler stále silnejšie a rýchlejšie vozidlá
a tieto prihlasoval na športové súťaže, predovšetkým sa zúčastňoval súťaže
„ Týždeň v Nicce“. Na týchto pretekoch vystupoval jeho tím pod pseudonymom
„Mercedes“ čo bolo meno jeho vtedy desaťročnej dcéry. Pod týmto menom bol
závodný tím Mercedes veľmi populárny.
Začiatkom apríla 1900 sa dohodol obchodník
Jelínek s firmou Daimler na vývoji nového motoru, ktorý mal názov Daimler-Mercedes.
Tým sa pseudonym Mercedes stal prvý krát menom produktu firmy Daimler.
O 14 dní neskôr objednal Jelinek 36 automobilov za 550.000 mariek, čo
odpovedá dnešnej hodnote 3 miliony eur.
Začala nová éra výroby mercedesov, ktorá
si získala popularitu a obdiv na celom svete. Z obrovskej plejády
automobilov, ktoré boli vyrobené pod značkou Mercedesˇ, prinášame niekoľko
krásnych exponátov.
Mercedes-Simplex 60 PS rok výroby 1904 Motor 9,2 litra max rýchlosť 80 Km/h patrí medzi najkrajšie exponáty muzea.
To je naozaj len časť z bohatej expozície značky Mercedes a všetci účastníci nášho výletu sa zhodli na tom, že takáto akcia chytí za srdce každého milovníka historických vozidiel a rozhodne sa do múzea vrátime znovu.
Š.B.